ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت

  • کد خبر: ۲۱۷۹۷۳
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت
رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه‌شهر شورای اسلامی شهر مشهد گفت: براساس رویکرد مسجدمحوری شورای ششم، در دو سال گذشته 297میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و توسعه مساجد اختصاص یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز مجید طهوریان‌عسکری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مسجد، اظهار کرد: ایشان تأکید ویژه‌ای بر تقویت جایگاه مساجد داشته‌اند. براساس همین فرمایشات و تأکیدات، رویکرد مسجد‌محوری در دستورکار ویژه شورای ششم قرار گرفت و دو سال قبل ۱۶۸ مسجد با اعتبار ۳ میلیارد تومان بهسازی شدند.

وی افزود: در سال گذشته ۳۰۰ مسجد با اعتبار بیش از ۶۷ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ هم ۴۷۰ مسجد با اعتبار بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان حمایت شده‌اند و این افزایش اعتبار و تعداد مساجد هدف نشان‌دهنده اهتمام ویژه مدیریت شهری در این حوزه است.

مسجدمحوری، عامل افزایش سرمایه اجتماعی

رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه‌شهر شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: تبدیل‌شدن مساجد به کانون تحولات فکری و فرهنگی هر محله، نیازمند تحول در شیوه‌های مدیریت و سیاست‌گذاری در سطوح مختلف است. مسجدمحوری می‌تواند نتایج اثربخشی برای مدیریت شهری ازجمله افزایش سرمایه اجتماعی مدیریت شهری و کاهش مشکلات، معضلات و مسائل شهری به‌همراه داشته باشد.

طهوریان‌عسکری بیان کرد: به همین دلیل، توسعه و بهسازی مساجد و افزایش سطح تأثیرگذاری مساجد در امور مختلف اجتماعی و فرهنگی در دستورکار قرار گرفت و مصوبه ارتقای نقش مساجد به‌عنوان عنصر هویت‌بخش یا مسجدمحوری به تصویب رسید.

وی گفت: این مصوبه با راهبرد‌های ارتقای کارکرد‌های فرهنگی‌اجتماعی مساجد، ارتقای نقش مساجد در تصمیم‌سازی و حکمرانی محلی و شهری، ارتقای نقش و جایگاه مساجد در هویت‌بخشی محلات و روند توسعه شهری و هم‌افزایی و شبکه‌سازی مساجد در مناطق برای حل مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی ابلاغ شد. وی افزود: هدف از تصویب این طرح، افزایش نقش‌آفرینی مساجد در مناسبات اجتماعی و ابعاد مختلف زندگی مردم مانند دوران هشت‌سال دفاع مقدس بوده است؛ دورانی که مسجد خاستگاه اصلی کنشگری‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی مردم جامعه بوده است.

طهوریان‌عسکری تصریح کرد: هم‌زمان با برنامه‌ریزی برای برگزاری طرح‌های فرهنگی بر اساس این مصوبه، طرح‌های ورزشی متعددی نیز دراین‌زمینه برگزار شده است که ازجمله آنها می‌توان به برگزاری دو همایش دوچرخه‌سواری با تأمین دوچرخه‌های اشتراکی (بایدو) برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری با هدف کاهش آلودگی و کاهش بار ترافیکی شهر اشاره کرد.

وی افزود: یکی‌دیگر از اقدامات در این زمینه، برگزاری جلسات ویژه دیدار‌های مردمی با مسئولان دستگاه‌های خدمت‌رسان بوده که دستاورد‌های ارزشمندی به‌دنبال داشته و به افزایش تعامل بین مردم و مسئولان و افزایش رضایتمندی مردم هر محله منتج شده است.

استقبال عمومی از بایدو

رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه‌شهر مشهد ادامه داد: ساخت و نصب ایستگاه دوچرخه اشتراکی (بایدو) در هم‌جواری مساجد نیز یکی‌دیگر از طرح‌های اجراشده در این زمینه است و طبق گزارش‌های رسیده، تاکنون با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شده است.

طهوریان‌عسکری بیان کرد: همچنین با بهسازی و مناسب‌سازی مسیر‌های دسترسی و معابر ورودی مساجد برای استفاده افراد خاص ازجمله جانبازان، توان‌یابان و معلولان و طراحی مسیر‌های پیاده و سواره و توسعه ایستگاه‌های همگانی مانند اتوبوس، تاکسی و دوچرخه، زمینه‌سازی حضور حداکثری اقشار مختلف جامعه و دسترسی آسان به مساجد فراهم شده است.

وی گفت: امیدواریم با اجرای این مصوبه و ادامه روند اجرای طرح تا پایان شورای ششم، شاهد تقویت روزافزون جایگاه مساجد در سطوح مختلف باشیم و بتوانیم مساجد را به جایگاه اصلی‌شان که پایگاه‌های هویتی و محوری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، برسانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->